I'm Married!

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, January 2, 2011

DAH SEDIA KE???

Bila tengok kawan kawan rapat kawin, mula la diri sendiri menggelabah Nak tawen jugak! padahal ingat kawin tue senang ke? ingat macam kau main pondok pondok dulu ke? lepas tue tiba tiba duduk atas tangga bersanding! kutip bunga kat depan laman, selit selit kat tepi telinga, lepas tue kau bersanding je ntah dengan kanak kanak tak cukup umur yang jadi kawan kau masa kecik kecik! konon konon dia la kekasih kau! wtf! hahahaha....


sekarang kau da 2* tahun da cik Irna! (angka di belakang dirahsiakan!) sape tau diam diam! kau bising bising aku cili mulut kau! hahahahaha....serious, sumpah seranah stress tahap gaban bila asyik kena tanya bila nak kawin bila nak kawin? soalan lain takde ke makcik? tanya la da makan ke belum, senang ler saya nak jawab! LOL! makcik ingat kawin tue senang ke? makcik sponsor saya RM20K boleh? kompem esok jugak saya kawin! nak sangat kan! -_-

tahun nie, eh salah! tahun lepas ----> 2010..sekarang da 2011! sungguh najis! umur saya da tambah 1 angka lagik! ok! mak makin down noq! tahun lepas je da berapa ramai kawan saya kawin. bole muat 1 gerabak kereta api bawa pegi outdoor post wedding photoshoot! nah! kau tak caye!


nie Firdaus ngan Nawal...kawan time kat Universiti dulu....
dapat attended solemnization dengan reception!
Nawal, tak datang time Na kawin nanti siap!
hahahahaha :DDD


Nie Irra dan Rafhan.
Irra ex-classmate time sekolah menengah...
solemnization dengan reception 2-2 tak dapat hadir!
ada miscommunication sikit time solemnization....
then time reception saya kat KL....huhuhuhu....
sorry Irra... :(


Ummu Hani dengan pasangan...
lupe sape nama Cik Abang tue...huhhuhu..
Ummu Hani nie ex-classmate time sekolah rendah...
pon tak dapat hadirkan diri sebab time tue kat SP...
attended wedding kawan sekolah juga....
tak sompat den nak kejo poie 2-2 wedding....
mahap ler yer....

Ain dan Hairil...
Ain my BFF time sekolah rendah...
saya attended wedding Ain la nie....
so tak dapat attended wedding Ummu.....
heheheeh....
happy jumpa Ain setelah lama tak jumpe :)



nie my lil sis, Fieqa...
pasangan dia pon saya lupe sape nama =.='
Fieqa nie keja sama sama dengan saya dulu kat Teledirect Telecommerce...
sorry yer dik...nie pon akak tak dapat attended solemnization u...
sebab clash time...
time dia tengah nak dinikahkan, saya on the way to Kedah.....
i'll try to attend your reception 15th January nanti ok! :)

nie Intan dengan Syed...
2-2 my senior...
nie pon tak dapat attended sebab time tu saya da lupa saya kat mane ntah!

nie Joe, my cousin dengan Yatie...
yang nie of course la i attended dorang nye wedding....
hehehehe....
siap jadi assistant photographer lagik! ;p

yang nie...hukhukhuk..... :D
Azrul dengan Jun...
2-2 my ex-schoolmates time sekolah menengah...
nie pon tak attended, sebab last minutes invitation.....
tak sompat den nak cari member nak pegi...
udah ler idak tau rumahnya kat mane... -_-

my ex-classmates time Form 1 kalau tak silap...
Nora Mohd Nor..
nie pon tak attended..sebab time tue saya ada reunion....
pagi sampai ke malam...
ni gambo bersama pasangan takde...
dia sorok laki die ek?
tanak orang ngorat ler tue! :D

nie pon my ex-schoolmate, Amalina Md Hashim and pasangan...
ni pon tak attended wedding die sebab time tu saya kat KL...

kak Hani and partner....
Science Facilitator kat Petrosains....
dulu saya keje kat Petrosains!!!!!
eleh! itu pon kecoh! :P

Shauqie and Nuyun....
nie pon sama sama keje kat Petrosains...

Shahril and Sarah...
2-2 pon staff Petrosains...
tapi Sarah was Penang Matriculation College punya MPP....
kitaorang 1 matrik dulu...
tup tup keja satu tempat...
1 department lagik!

last but not least, Juslyn and partner...
Juslyn pon Science Facilitator kat Petrosains...
sama dengan Kak Hani, Nuyun and Sarah...


last sekali, my sis...
Kak Dayang, merangkap coursemate dan roomate and best friend time kat Universiti...
pasangannya, Abang Wan!
wedding paling jauh la saya attended dalam last year!
nuuuunnnn kat Sabah!
gigih tak saya?
sayang kakak punye pasal!
hahahaahah :DDD

see, kan saya da cakap! banyak wedding! nie kalau ada yang tercicir harap mahap ler! ramai sangat! nie yang ade dalam ingatan...kalau di luar ingatan tue sorry naik lori la! saya tak ingat kamu! eh! tak...saya memang tak ingat!

stress tak stress tak? sekarang da percaya tak banyak kawan kawan saya kawin dalam tahun lepas? nie tak termasuk yang tak kena invited atau tercicir! haaaa...kan? sekarang booo kat diri sendiri!  sumpah stress!

ok! back to the track! ingat kawin senang ke? *ulang lagik ayat yang sama!* da tanya kat diri sendiri....dah bersedia nak jadi isteri? da bersedia nak pikul tanggungjawab??? jadi isteri memang senang...suruh je tok kadi nikahkan kau! jadi ler isteri kan? tapi nak jadi isteri mithali yang bertanggungjawab bole ke? ecececeh! isteri mithali tue! kau da cukup mithali? 

tanya kat diri sendiri, da bersedia:

a) untuk mentaati suami?
kalau suami cakap kau tak bole pegi shopping, agak agak kau bole simpan muncung sedepa kau tak? ke kau hentak hentak kaki hantar saya balik rumah mak!

b) bagi hak suami?
nie tanak komen banyak...kau faham faham la ape hak suami terhadap diri kau bile kau da kawin nanti!asal suami mintak je kau kena bagi...tolak tanpa sebarang alasan munasabah, kau da dosa dengan suami.

c) menjaga maruah suami?
kalau kau sekarang huha huha keluar dengan jantan sana sini, nanti kau da kawin kau da tak bole suka suka nak buat camtue! kau da bersedia nak ubah cara hidup kau? *naseb baik saya nie asik berkurung je dalam rumah! eceh!baik la tu kunun!*

d)  Menjaga serta membelanjakan segala harta suami dengan jalan yang baik serta dengan keizinannya terlebih dahulu?
bole buat ke tak? ke asal dapat duit, kau pegi joli sana sini...beli make up ribu riban, beli handbag LV la, Guess la.....

e) minta izin suami bila nak keluar?
cuba kau tanya, sekarang nie kau keluar pegi mana mana kau cakap tak kat parents kau? kalau dengan parents pon kau tak bagitau, siap sedia la untuk ubah! sebab dengan suami nie setiap kali kau nak pegi mane mane je kau kena report! jangan amik mudah! konon balik keje singgah supermarket nak beli barang nak masak makan malam untuk suami, suka suki kau pegi tak minta izin kat suami! kan da dosa!

f) tak mendedahkan dan menceritakan kelemahan suami kepada orang lain?
jangan mimpi la kalau boyfriend kau buat salah sikit kau da tepon kawan kau, pastu  kau mengutuk boyfriend kau berbakul bakul sampai 10 kali kau reload sebab kredit kau abes! itu baru boyfriend! kalau da jadi laki, tetap perangai kau camtu jugak! alamat kumpul dosa aje la time kau kawin!

g) bertindak sebagai penghibur dan sentiasa senangkan hati suami?
erk??? oke! surrender! saya pon lemah lagi part nie! belajar irna belajar! kalau laki kau suruh kau nyanyi depan dia sambil buat tiger shows, kau bole buat tak?erk......ok! move to the next point!

h) sentiasa bagi layanan yang baik?
laki kau marah pon kau layan je dia dengan baik...bole buat tak? kau senyum je...kau cool je....dia herdik kau ke, tempeleng kau ke....kau cool je....macam drama Adamaya...cool cam Adam! bini da curang pon cool...kalau kau bole jadi cam Adam, esok kau da bole kawin! kahkahkahkah!!!!! :DDD

i) sentiasa hormat dan taatkan suami sebagai ketua keluarga?
Sebagaiman firman Allah SWT yang bermaksud:
“Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan,oleh kerana Allah SWT telah melabihkan orang lelaki(dengan beberapa keistimewaan) atas orang perempuan,dan juga kerana orng lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka…” -(Surah An-Nisa’ 4:34)

nah! sekarang kau rasa senang tak nak jadi isteri yang bukan hanya pada nama tapi pada zahir dan batinnya kau adalah isteri mithali lagi solehah dan penuh tanggungjawab????nak jadi isteri pada nama, semua orang bole jadi, tapi hasilnya yang bercerai berai tue la...bila isteri tak faham tanggungjawab sendiri dan suami pon sama jugak!so, tepuk dada, tanya la diri sendiri....


x    o    x    o
irna, u need to wake up!
bukan lagi masa untuk kau main main...
belajar irna belajar...
improve apa yang patut...
jangan last minute baru hegeh hegeh kau nak belajar! 
=.='





No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...