I'm Married!

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, March 10, 2010

~ Emak Selalu Begitu ~

(sebak di dada) This morning..mak & abah sedang menikmati breakfast di dapur. Aku plak baru bangun dari tido yang x la berapa nak panjang. Tidur yang terganggu... *sigh* otak serabut..Wish that aku dapat tido lena and x payah bangun-bangun lagi untuk aku berhadapan dengan benda yang mess up kan hidup aku!



(masih dalam bilik tp da bangun) Terdengar mak berborak dengan abah berkenaan diri aku...berkaitan dengan sesuatu yang berkaitan dengan masa depanku..yang merupakan masalah yang membelenggu diriku sekarang nie..dan sememangnya bersangkut paut dengan apa yang aku terima kelmarin.



Mak ceritakan pada abah tentang tangisan aku kelmarin (airmataku da nak tumpah di saat aku type entree nie...) Oh mak! Mak selalu begitu...Sentiasa cuba menenangkan hati anakmu ini. Mak cakap pada abah segala-gala kekecewaan yang aku luahkan. Mak cakap biarlah apa orang nak kata. Sekurang-kurangnya kita sentiasa mencuba dan tak pernah putus asa. Sekurang-kurangnya kita ada ilmu di dada. Kita bukan belajar untuk bazirkan duit. Kita belajar untuk ilmu. Kalaw kita tak dapat lagi apa yang kita harapkan, masih belum la rezeki kita...Tuhan belum lagi bagi rezeki pada kita... (rezeki?semua org bcakap pasal rezeki..aku xtau sampai bila aku nk tggu rezeki aku bkunjung tiba)



Aku akui aku selalu menangis di dalam hati bila ada manusia-manusia yang dengan sinisnya bertanya itu ini dengan pandangan sinis dan segala-galanya sinis. (apa kau buat kat rumah nie?x keje ke?aik?bukan belajar sampai masuk u ke?etc..) ntahla...mcm biji durian tersangkut kt anak tekak dengar soalan-soalan mcm tue.



Salah aku ke aku tak dapat keje? Aku da belajar sampai masuk U sepertimana yang mak abah aku harapkan. Aku tak pernah berhenti memohon apa-apa perkerjaan sampaikan kerja yang taraf SPM pon aku apply. Tapi nak buat cmne..Bile dorg dpt tau aku ade degree dorang tak nak amik aku keja.Kononnya tu bukan kerja yang setaraf dengan apa yang aku ada.Walaupon aku yakinkan mereka aku x kisah dengan tu smua.



Aku sedar,aku bukanlah yang tergolong di dalam golongan cerdik pandai yang tiap-tiap sem dapat 4 flat. Dan sama sekali bukan di dalam golongan yang tiap-tiap sem dapat pointer bawah 2.0. Aku adalah mahasiswa pertengahan la kiranya..x pandai sangat dan tak la bodoh terlampau.



Bila menonton tv semalam utk slot berita..ada cerita tentang sebuah sekolah di pedalaman Keningau yg sangat daif. Banyak kemudahan yang takda di sekolah tu.Even rumah guru yang disediakan pon diisytiharkan tidak selamat untuk didiami. Nak pergi skolah terpaksa naik sampan dulu. Agak adventure! Mak cakap 'kakak sanggup ke nak keja mcm tue? Tinggal kat pedalaman? Sekolah pon teruk?'.. Aku jawab 'tak kisah la semua tue..janji ada keja yang menjamin masa depan'... (sebenarnya aku pon x pasti aku bole ke nak hadapi tue smua? Tinggal di pedalaman..walaupon tmpt tggal aku skrng nie consider pedalaman...yer aku org KAMPUNG!tapi sekurang-kurangnya di rumah aku masih ada internet connection..3G lg...apa yang ada dalam fikiran aku nak kan kerja yang bole menjamin masa depan aku..x kisah la soal pedalaman ke xde line telefon ke..tu belakang kira!yang penting itu adalah kerja, aku ada income sendiri everymonth bole bagi duit kat mak abah macam seblom nie..dapat beli keta sebijik..da ckup untuk tutup mulut-mulut manusia yang suka pandang aku mcm da mata!)



(sambung balik kisah yang berlaku pagi ni) Terdengar mak cakap pada abah..kalau kakak tak dapat jadi cikgu pon x pa la...Tak sanggup nak tengok kalau kena hantar kat kampung orang asli ke (dan semua-semua yang orang takut kalau menjadi seorang cg....isu dihantar ke pedalaman..isu kena naik sampan..tinggal dalam hutan etc) Mak selalu begitu. Nak sedapkan hati aku la tu..Ntah dalam hati dia mcm mane ntah..Ntah-ntah dia risaukan anak dia yang xde keje lagi nie..emak...emak....itu la emak... (mode nak nangis lg..nangis je keje aku skrng nie...emosi x stabil)


Mak cakap lagi..duduk je kat rumah nie...Nanti da dapat keje nak keluar dari rumah nie pon mak x kisah..pergila...sekarang nie pedulikan apa org nak cakap. (cakap-cakap org tu mcm pisau belati yang mhiris-hiris hati anak mak ni mak...sakit sangat...)


Emak selalu begitu..maintain jer...alangkah bagusnya kalau aku mampu selami apa yang ada di dalam hati mak dan abah... (x mampu lagi nak sambung cerita...hati aku sebak bagai...akan disambung dilain ketika)


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...