I'm Married!

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, July 21, 2010

Kalau KEJE bole kawin..tak keje TAK bole kawin???

entri apakah ini? "Kalaw keje bole kawin...tak keje tak bole kawin????" ok!kalaw mcm tu tak payah kawin la...bole?actually xde la sape yg cakap mcm tu kat saya...cuma sy yang terfikir akan hal ini...seehh...klasik betul ayat bahasa melayu saya....lalalalalalala~~ i sound silly when i speak in Malay....owh tidak....saya cintakan bahasa ibunda saya... ^_^


ni da kenapa kau ni irna..nak cakap pasal nie?takde pape..cuma terkadang terfikir juga...maklumlah..bila tengok kawan2 mostly yg perempuan kebanyakkan da bkerjaya...tapi saya????masih lg mencari...seiring dengan peningkatan umur...segalanya memberi tekanan kepada saya.


cuba cari perempuan sempurna..tanya pada mereka....'kamu nak kawin tak?'...i'm sure most of the answer that u will get is absolutely 'YES!'...but when it comes about 'work'...shud it be a big problem nowadays?

kenapa saya timbulkan persoalan itu?sebab saya adalah salah seorang insan yang terpilih untuk berada dalam keadaan itu...and its really sucks!i hate this!only God know...mereka mmg bole bercakap...senang bila nak mengata itu ini..inilah manusia...tapi ada ke mereka faham perit jerih manusia seperti saya yang diuji sebegini oleh Yang Maha Esa...sape cakap saya tak berusaha?duit ringgit..tak payah kira berapa banyak yang da abes...masa..tenaga...semuanya saya da perah sehabis mungkin...saya susah...saya penat berusaha...sapa yang amek peduli???saya bukan seperti sesetengah orang yang suka nak mendabik dada,melaung seantero alam..mengumum kepada ramai yang mereka sangat berusaha gigih untuk mendapatkan sesuatu...


adil ke bila saya diadili mcm nie?syaa tak minta pon untuk diletakkan dlm keadaan ini...i neva pray for diz!saya juga seboleh mungkin inginkan kesenangan seperti org lain..lepas graduasi tak perlu tanam anggur lama2..apply kerja terus dapat..dan punya kerjaya yang stabil, income yang lumayan setiap bulan..sekurang2nya mampu utk saya gunakan menyara diri sendiri...selebihnya bole membantu keluarga...dan itu jika selebih2nya...


tahun depan umur saya sudah menginjak ke25 tahun...ada sesiapa bole cakap bile rezeki saya tuhan akan kurniakan?memang saya bsyukur saya punya seseorang yang insyaallah bakal menjadi teman hidup saya sepanjang kehidupan saya yang akan datang.dia seorang yang bkerjaya...punya pendapatan yang jauh lebih baik dari seorang penoreh getah..ya...itu pasti!dan bakal menggenggam segulung sarjana...dia seorang yang berusaha gigih..saya bangga akan hal itu...


acap kali saya btanyakan padanya seandainya saya masih tidak punya kerjaya...adakah dia akan mampu utk menanggung kehidupan berumah tangga di masa hadapan?jawab dia..insyaallah dia mampu..cuma mungkin kehidupan yang bakal dilalui hanya biasa2 sahaja...alhamdulillah jika itu yang tmampu...saya bukan jenis yang luxurious...dambakan sang suami menghadiahi saya emas dan berlian..intan permata...saya sendiri dari family yg cukup bserderhana...tidak pernah diajar dengan kemewahan.saya sudah dilatih sedari kecil..jika ingin memiliki sesuatu, akan saya dapatkan dengan usaha sendiri...tidak mengharap dari org lain.


apa yang merunsingkan saya...apa penerimaan org lain???? maklumlah,pada zaman sekarang wanita berkerjaya adalah terlalu lazim.terkadang menjadi suatu kewajipan seseorang wanita itu perlu berkerjaya dizaman ini.jadi bagaimana sekiranya wanita itu seperti saya...dah penat saya berusaha...tp masih belum sy berputus asa.masih mharap agar dikurniakan ruang untuk saya mendapat tempat untuk saya mula bkerjaya demi mcari rezeki di muka bumi tuhan ini.saya pun seboleh mungkin tidak mahu mengharapkan sang suami menanggung kehidupan saya.saya juga seperti wanita2 lain.ingin miliki rumah,kereta dan harta benda hasil dari usaha sendiri.


dalam hati kecil saya menjerit merintih bila usaha yang dibuat belum mendatangkan hasil...apa lagi yang termampu utk saya lakukan??kadang2 saya tertewas dengan perasaan sendiri...menangis meratapi nasib diri!senyum yang diukir di pinggir bibir tak menggambarkan apa yang di dalam hati.apalagi bila nak ambil kira mulut2 manusia yang hanya pandai bkata2....


"sekarang ni kalaw tak kerja tak bole kawin"..."zaman sekarang ni xde duit susah"...yer..saya akui..zaman sekarang nak masuk toilet pon kena bayar 20sen.itu paling murah...ade juga toilet yang kenakan charge 50sen, seringgit..tue belom toilet KLLCC..rm2 per entry..saya tak menolak kenyataan itu.saya pun seboleh mungkin nak ade kerja sebelum kawin.tapi apakan daya saya?


kalau la saya taw bila saatnya saya akan mjadi wanita bkerjaya,kan senang?mslhnya saya sendiri tak taw...how come i want to predict my future?katakan sekiranya tuhan bgtaw saya 'kamu akan dapat kerja tetap pada tahun 2012'..bole la saya ckp pada bf saya 'apa kata kita kawin tahun 2012 nnt..sbb tuhan bgtaw, saya akan dapat kerja tahun 2012'....itu seandainya....kenyataannya bukan begitu..sy sendiri xtaw apa kesudahan hidup saya.


kalaw nak menunggu saya ade kerjaya...bila agaknya????alamatnya bila saya da jadi andartu nnt ke?bru saya dapat kawin?tak pun masa tu bf saya pun da mcari perempuan lain...


ntahlah...otak da buntu memikirkan soal ini....bole tak saya nak cakap yang saya berserah je kepada ketentuan tuhan.....kalaw da ditakdirkan saya takkan dapat bsatu dengan si dia kerana saya yang x punya kerjaya ini....saya terima walaupon menyakitkan...saya sedar...menerima saya yang tak punya apa2 cumalah seperti menerima bebanan...Tidak!si dia tak pernah mempersoalkan ini...tp manusia sekeliling yg mbuatkan saya berfikir akan hal ini.


teringat pulak akan kata2 abah saya..dalam hidup ini apa2 pon kena pandai menguruskan ekonomi...kalaw x pandai menguruskan ekonomi, gaji rm10k per month pon tetap tak cukup!betopl jugak!kdg2 manusia ni bila dpaat lebih mula nak belanja lebih...dari makan kat gerai tepi jalan, mula nak makan kat restoran2 high class...


ada yang mempertikaikan...perempuan2 dulu kalau tak kerja pon bole kawin sbb kos sara hidup orang dulu rendah...barang tak mahal..tp bila difikir2 apa bezanya dengan sekarang?kalau orang dulu kerja gaji rm200-3oo per month...orang sekarang kerja gaji da cecah ribu riban..walaupon barang mahal,kos sara hidup tinggi...tp berbaloi la dengan pandapatan yang diperolehi...ish!entahla...kalaw nk fikir soal nie..smpai bila pon takkan abes...


x o x o

berserah kepada Yang Maha Esa

saya tetapkan sayang dan cintakan si dia


i luv u no matter wut


~ Dawina Forever ~


mood sedikit terganggu dengan persoalan2 yang tak pernah punya jawapan...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...