I'm Married!

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, July 28, 2010

Jangan Mudah Menghukum Seseorang

saya ada terbaca tentang kemarahan seorang manusia ini....tentang apa? biarlah rahsia...tapi apa yang menjadi persoalannya...marahnya pada seorang insan ini...tapi insan yang lain pula terkena tempiasnya...urrmmm...insan yang terkena tempias itu bukanlah saya tetapi keadaan insan itu sama seperti saya...dan saya cukup memahami keadaan insan itu...kami tak minta untuk di uji sebegini...

siapa yang tak dambakan kehidupan yang sempurna? lepas study terus dapat keje yang baik, income yang lumayan...sape yang taknak semua tue...mungkin yang taknak tue bila family dah kaya raya, kehidupan dilitupi dengan kemewahan..jadi tak perlu berusaha untuk senangkan kehidupan yang da memang senang...


apa yang saya sedih, bila mulut manusia itu terlalu lancang menjatuhkan hukuman salah kepada insan itu tanpa nak fahami dulu keadaan sebenar...saya pasti...insan itu juga tak minta untuk hidup seperti itu...same goes to me...sampai sekarang saya masih lagi mencari peluang tidak kira lah terjun ke dalam dunia swasta mahupon kerajaan..saya tak peduli..yang penting keje yang halal, pendapatan yang cukup untuk menampung kehidupan dan diri saya sendiri seterusnya tak perlu mengharap ihsan sang suami bila berkahwin kelak! tapi kalau lebih itu syukur alhamdulillah atas limpah kurnia rezeki yang tuhan berikan...


jangan pandang orang tak bermata bila diri dah dapat apa yang orang lain masih belum kecapi...tuhan itu adil...dia lebihkan itu, dia kurangkan yang ini.awak merasa bahagian yang itu, dia pulak merasa bahagian yang ini...awak dapat yang itu, dia tidak..tapi tuhan bagi dia yang ini...tak ada manusia yang seratus peratus sempurna..melainkan bersyukur dengan apa yang tuhan kurniakan dan berusaha untuk mendapat yang lebih baik...demi melengkapi kehidupan di dunia ini yang bersifat sementara!


wallahualam....segala apa yang berlaku pasti ada hikmahnya...saya masih bersabar menanti bahagian saya...saya yakin tuhan itu tidak kejam...Dia cuma menguji saya...saya masih lagi berusaha....cuma perjalanan kehidupan tak seperti yang kita rancangkan..adakala kita terpaksa melompat dari A kepada G kemudian balik kepada E dahulu kemudian lagi baru pergi kepada B...memang semua orang nakkan kehidupannya di atur cantik bermula dari A kemudian B, pergi kepada C, D, E, F dan seterusnya hinggalah ending nya Z...


saya pon inginkan kehidupan seperti itu...tapi nampaknya nasib tidak menyebelahi saya untuk melangkah step by step dengan begitu cantik dan rapi!hidup saya terpaksa skip itu, buat ini dahulu, kemudian pergi ke sana, melompat kembali ke sini...kemudian buat yang di sana, baru kembali ke sini kemudian pergi ke situ...


entahlah...manusia mudah alpa...bila tuhan dah bagi kesenangan, dia lupa nak toleh kebelakang...lihat dulu kesusahan dahulu sebelom lancang mulut menghina orang itu dan ini....lihat apa kurang diri sebelom melihat kurang orang lain...diri sendiri masih belum sempurna, jadi jangan menghina ketidaksempurnaan orang lain...tuhan itu Maha Adil... wallahualam.....


x o x o

xde manusia nak hidup dalam kesusahan

apa pon rezeki itu dari Tuhan

antara lambat dan cepat..saya percaya itu...

sabar dan terus bersabar disamping terus berusaha!!!

chaiyok!!!!

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...