I'm Married!

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, February 24, 2010

Lelaki itu MAKRO,perempuan itu TERPERINCI

Salam Pertemuan untuk entree kali ini...

"lelaki itu cara fikirnya MAKRO, iaitu dia mlihat secara KESELURUHAN, sedangkan sorg wanita mpnyai pnilaian yg bebeza iaitu melihat sesuatu cra TERPERINCI. Maka,usah hairan,tkdang sorg lelaki slamba dgn mslh yg sorg wanita rsakan ckup berat. Sesorg wanita tlh kering airmata sdgkan sorg lelaki msh belum mnitis walau sebutir pun airmata"

-HM Tuah-

This is what i've read in an article.Lelaki itu cara fikirnya MAKRO iaitu dia melihat sesuatu itu secara keseluruhan tetapi wanita pula cara fikirnya TERERINCI...terperinci yang bagaimana?

Terperinci itu bermaksud wanita itu akan berfikir tentang sesuatu bermula dari akar umbinya sehingga membawa kepada perkara2 yang difikirkan remeh temeh bagi lelaki.

Adakah itu bermaksud wanita terlalu rigid dan lelaki terlalu simple?Wanita terlalu takut untuk menghadapi risiko kegagalan yang kesannya memang menyakitkan.Mungkin oleh kerana itu wanita lebih suka berfikir dengan terperinci sehingga membuatkan lelaki merasakan wanita terlalu cerewet, terlalu detail atau banyak kerenah?Dan sebenarnya wanita jadi begitu oleh kerana wanita tak sanggup menghadapi risiko kegagalan yang bisa menyakitkan. Sebab tue wanita akan lebih berhati2 dalam membuat keputusan dan tidak memandang ringan sesuatu hal sepertimana lelaki.

Tapi keadaan akan menjadi sukar sekiranya lelaki tidak dapat memahami wanita.Bila terjadi komunikasi tak berkesan,kesannya adalah buruk.

Apa yang penting, kedua-dua pihak mestilah cuba memahami di antara satu sama lain.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...